Oct 6, 2010

Nukilan di Aidilfitri...

Assalamualaikum... 
Masih sempat lagi utk aku ucapkan... Selamat Hari Raya... Maap zahir & Batin... Bak kate orang bila rayer x semestinya akan beraya dgn kegembiraan & kesempurnaan... Walaupun berat hati ni utk berkata-kata tapi inilah realiti yg aku alami... Sehari sebelom nak rayer... Hati aku ni mula berasa gundah, resah bagai ade yang x kena... Hati aku hanya aku saje yang tau... Mmg betul ia terjadi...Walaupun ungkapan yg ku terima pada mase tu agak pedih... Hati yg menagis x siapa yg tahu... Tapi aku tahu Allah sayang kan aku... Die memberi ujian di bulan Ramadhan & juga Syawal yg akan menjelma esok...Aku hanya menerima dgn hati tenang & tabah... Yg aku genggam dihati "Pasti ade hikmah disebaliknya"...

Bangun di pagi 1 Syawal... Aku bagaikan lupe sume penyeksaan yg aku almami... Mungkinkah bahang dipagi rayer buat aku rase alpa seketika...??? Udara sejuk dengan Hujan diluar x memutuskan hasrat aku untuk solat hari raya... Dengan keadaan yg kusut masai... Dicapai Baju Melayu Kuning ku untuk digosok...Segak & tampan aku pagi ni... Dengan songkok di kepala... Sampin dipakai butang baju melayu pula didada... Lalu sayup-sayup kedengaran suara takbir bergema ... Menandakan sembahayang dekat nak mula...

Tatkala tiba di masjid... Aku berasa amat teruja... X dapat ku gambarkan betapa indahnya 1 Syawal tahun ni...Kuning, Hijau, Biru, Merah... Bagaikan kemeriahan warna-warna pelangi menghiasi setiap orang yg dtg... Dari yg kecil hinggalah dewasa... Sama2 menuju dgn satu niat yg sama bg menunaikan solat hari raya...Kite semua dapat berkumpul di bwh satu bumbung yg sama bagaikan satu keluarga yg besar x terkata...Hilang rase rinduku seketika bile terlihat sahabat2 yg sudah lama x ku jumpa... Dtg kearahku lalu berjabat sambil mengucapkan "Selamat Hari raya"..."Maaf Zahir & Batin" Aku balaskan... Moga salah silap yg ku & dia dapat di maafkan... Aku hanyalah insan biase...

Selesai sudah solat berjemaahku... Tiba dirumah terus aku teriak Ibu... Ibu... Ibulah org pertama yg akan ku cari setiap pagi raya...Ku terus capai tangan ibuku... sambil ungkapkan "Ibu selamat hari raya, Maaf Zahir & Batin Ibu"...Hati ku ini terus merasa sebak... Mata mula begenang dgn air mata... Tapi ku tetap tahan dr ianya jauh ke lantai bumi... X sanggup ku sajikan air ibuku tersayang dgn air mataku... Biarlah aku saje yg rasa... Bersalam-salaman ku dgn yg lain... Sambil menghulurkan duit raya yg x seberapa jumlahnya... Begurau senda sesama kami buatkan suasana bertukar menjadi ceria... 

Sambil menyusun kuih-kuih rayer... kedengaran lagu-lagu sudah mula bermain dikaca tv... Menyanyi aku seorang diri dgn hati kegirangan... Tetiba aku terigt bekas yg aku belikan utk ibuku di Langkawi... Terus berlari aku ke bawah tangga utk mengambilkannya... Astagafirullahhalazim...!!! Mengucap panjang aku masa itu... Habis barang2 ibu & along dimakan dik anai-anai... Lagi skali Allah beri dugaan kepadaku... Aku x pasti ape hikmahnyer... Tp dgn tabah kami bersama2 membersihkannya... Di pagi rayer orang2 sambut tetamu utk beraya... Tapi keluargaku sambut anai-anai utk berhari raya... Dugaan ini kami sekeluarga terima seadanya... Ade rahmat die sebaliknya x siapa yg tahu...

Assalamualaikum... kedengaran org memberi salam... Oh jiranku rupenya... Keadaan kami yg agak kucar-kacir terpaksa kami tahankan niat baek mereka utk beraya... Alhamdulillah mereka memahami keadaan yg kami alami... Tidak lama lepas itu askar-askar pink muncul bersama ibu dan ayahnya... Meraka inilah yg membuatkan suasana kami sekeluarga menjadi ceria semula... Dengan telatah yg mencuit hati... Menyakat mereka sesame sendiri... Terjerit sane sini mmg gamat suasa hari ini, itulah budak-budak namanya...

Hati aku ini terasa rindu sangat dgn arwah mak(nenek)... Dulu dipagi raya pasti kami beraya di rumah mak... Mak rajin buat kuih raye... Bahulu, Bangkit yang dibuat dgn cara tradisonal... Arang... Kayu api... Daun ketupat... Itulah mainan mak & odang bila nak raya... Dulu mak slalu bising & marah klu kami lambat sampai... Tapi skrg sume tu hanya jadi kenangan buat aku... "Mak yan rindu sgt ngan mak... Kalau mak ade lagi kan best" Kini hanyalah puasaranya saje yg kami akan dtg untuk menziarah... Sedekahkan doa untuknya saje yang aku mampu bile terasa rindu... Kini odang tinggal betemankan anak-anak & cucu-cucunya... Akan kami jaga sebaik-baiknya... Insyaallah...







No comments:

Post a Comment

Lagi-Lagi Cerita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis